Új kihívások az újságírás és az újságírók előtt – egy nemzetközi projekt tapasztalatai

Szerző: | 2023, máj 23

Az ülés témája az újságírásképzés tartalmi megújítását célul kitűző nemzetközi Newsreel-projekt (https://newsreel.pte.hu/) eredményeinek bemutatása és megvitatása volt. A program bevezetőjeként Torbó Annamária röviden bemutatta projekt főbb állomásait és eredményeit (A bemutató az alábbi linken megtalálható.)

Ezt követően két kerekasztalbeszélgetésre került sor.  Először a New Skills for Journalists: Comparative Perspectives from Europe (ed.: Bettels-Schwabbauer, Tina – Nadia Leihs – Maksa Gyula –- Dominik Speck – Torbó Annamária), Cluj-Napoca: Erdélyi Múzeum-Egyesület, 2022 című kötet szerzői közül Glózer Ritával, Maksa Gyulával és Torbó Annamáriával beszélgetett a moderátor, Szávai Petra. A szerzők bemutatták saját hozzájárulásokat a projekthez és a kötethez, szóba került, milyen jó gyakorlatok figyelhetők meg az újságíróképzés megújítása során. A beszélgetés érintette a nemzetközi együttműködésben elkészült tananyagokat, s részletesen tárgyalta, milyen tárgyi, technológiai tudásra, milyen skillek-re van szükség e szakma elsajátítása során.

A könyvbemutató után újságírók és a jelenlévők fogalmazták meg saját kérdésfeltevéseiket és értelték a projekt eredményeit. A felkért hozzászólókkal Gűth Ervinnel (Telex.hu – mecseki müzli), Katus Eszterrel (Átlátszó.hu), Özge Çakır-Somlyaival (The European Correspondent) Szijártó Zsolt beszélgetett. Három nagyobb tématerület került elő a diszkusszió során. Elsőként az újságíró munka előtt álló kortárs kihívásokról, ezek okairól, az általános és speciálisan a magyar médiahelyzettel összefüggő kérdésekről esett szó. A beszélgetés résztvevői megvitatták, melyek voltak azok a problémák, amelyeket a Newsreel-kutatás megfelelően azonosított, s melyek azok, amelyek esetleg rejtve maradtak. Végezetül azt a kérdést járták körül a jelenlévők, hogy lehetne az ilyen típusú kutatási projektet eredményeit hasznosítani, s beépíteni az újságírás gyakorlatába és az újságíróképzésben.